baka baka päronkaka

Idag har det hänt lite allt möjligt "annorlunda".
 
Var ju ledig idag så på eftermiddagen hade jag tid att baka en päronkaka(recept & bild nedan) och dessutom laga kållåda. :) Provade att (nästan) laga efter farmors resept, och det blev ju förstås inte alls lika gott som hennes blir, men inte så dumt iallafall :)

Efter att vi hade ätit så plockade vi ihop och stack iväg(tillsammans med LM) till villan där vi först tvätta nån vägg och sandpapprade litet och sedan åt vi päronkaka, simmade(läs:doppade oss) första gången iår(för mig och A alltså) och spelade kubb. De var en riktigt trevlig kväll! :)
 
Men här kommer då receptet som jag lovade.. :) Härifrån tog jag det.
 
Ingredienser:
3 dl vetemjöl
1,5 dl strösocker
1,5 tsk bakpulver
1,5 dl mjölk
1 ägg
75 g smör
3-4 mogna päron
kanel
strösocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda mjöl, socker och bakpulver i en bunke. Skiva smöret och nyp in det i mjölblandningen. Tillsätt mjölk och ägg och blanda till en smet.
Smörj en rund form med avtagbar kant (kläm fast ett bakplåtspapper i botten) och häll i smeten.
Skala och skär päronen i bitar. Blanda päronbitarna med lite kanel och strösocker och blanda runt.
Sprid ut päronbitarna över smeten och grädda mitt i ugnen ca 30 minuter.
 
Och här kommer en liten bild på hur min kaka blev :)
 

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0