Chicken sweet and sour

Testade på ett nytt recept igår eftermiddag och denna gång vart det panerad kyckling i sweet and sour sås, jättegott! :)
 
Hittade detta recept som jag lite modifierade enligt olika tips som andra hade nämnt i kommentarerna. :)
Ska försöka skriva upp ungefär hur jag gjorde. Jag använde måttet cup eftersom jag har ett sånt och hade inte lust att omvandla hela tiden. :)
 
Chicken sweet and sour
ca 4-5port
 
4 kyckligbröst i bitar
Paprika, skuren i bitar
Olja att steka i
 
Paneringen:
1 cup vetemjöl
½ tsk salt
0,75 tsk bakpulver
1 msk maizena
1 msk olja
1 ägg
Peppar
0,75 cup vatten(tog i mera..)
 
Sweet and sour-sås:
1 burk ananas på burk(spara också vätskan!)
1 3/4 cup vatten
1/4 cup maizena
3/4 cup socker
½ cup vitvinsvinäger(kommer ta aningens mindre nästa ggn för eftersmaken av den var stark.)
Orange livsmedelsfärg/litet ketchup för färg
 
Börja med paneringen. Blanda ihop mjöl, salt, bakpulver, maizena, olja, peppar och sen ägg. Rör sedan i vatten litet i taget tills det blir en ganska tjock smet. Rör ner kycklingbitarna så de blir helt täckta i smet.
 
Såsen: Blanda ananas-saften, 1 ½ cup vatten, socker, vinäger och färg i en såskastrull. Koka upp och stäng sedan av värman. Blanda maizena med 1/4 cup vatten tills maizenan är helt "utspädd" och rör sedan ner det i såsen.
 
Stek den panerade kycklingen i olja i wookpanna/stekpanna 10 min tills den är gyllene brun och genomstekt. Jag hällde bara upp kycklingen med all panering som fanns i den varma pannan och var tvungen att bita sönder det hela eftersom allt nästan stektes ihop till en plätt.
 
Om kycklingen har mycket extra fett, låt den rinna av på ett papper. Lägg upp paprika och ananas i en stor serveringsskål och sedan kycklingen och såsen på.
Passar perfekt att ätas med t.ex ris!
 
De var supersmaskigt och jag har nog aldrig lyckats få kycklingstrimlor sådär saftiga förr! :) Är säkert gott utan såsen också(som nuggetar) vilket andra har tipsat om också.
 
Oooch en instagrambild av maten. ;)
(iinte världens finaste, men de är ju smaken som räknas ;) )
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0