Bakning med citron

Så, tidigare i veckan /förra helgen var det bakning på shemat hemma hos mig. :) I lördags bakade jag en sockerkaka med citron och på måndagen blev det bullar med citronfyllning. Båda sorterna blev riktigt goda ifall man är sugen på citron! Recepten hittade jag på nätet, men har kombinerat flera för att få det som jag ville ha det!
 
Tänkte hur som lägga upp dem här :)
 
 
 
(Måste visa upp den fina kakformen som jag fick i julklapp av pojkvännen också!)
 
Sockerkaka med citron
 
2 dl socker
2 ägg
50 gram smör
1 dl mjölk
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 citron
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröda en avlång form med ströbröd väl.
Vispa socker och ägg rejält pösigt. Smält smöret och blanda sedan ner mjölken i smöret och blanda ner det i äggblandningen. Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker väl. Tvätta citronen väl och riv sedan ner den gula delen av skalet i mjölet. Pressa ut saften ut hela citronen i äggsmeten. Blanda försiktigt ner mjölkblandningen i äggblandningen och rör försiktigt om tills det bli en jämn smet.
Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 35 minuter. Känn med en stick när den är klar, stickan ska inte vara kladdig när man provsticker.
Låt den svalna några minuter innan sockerkakan vänds upp och ner på en tallrik och får sedan svalna under formen.
 
Sen ville jag ha den ännu lite mer "citronig" så jag blandade ihop 1 msk pressad citronsaft, 1 tsk rivet citronskal å en 1dl florsocker, vilket jag sedan bredde över kakan då den hade svalnat.
 
Det blev en jättegod och saftig kaka med kraftig citronsmak. Receptet hittade jag här.
 
 
 

Till citronbullarna valde jag en kanelbulle-deg som jag tyckte såg bra ut och ersatte kanelfyllningen med en fyllning med smör, socker och citronrasp.
 
Citronbullar
 
5 dl mjölk
50 gr jäst
1,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
1 tsk kardemumma(malen)
15-16 dl vetemjöl
125 gr smör(rumstempererat)
1 st ägg
Pärlsocker
 
Fyllning:
125 gr smör
1,25 dl florsocker
0,5 msk vaniljsocker
Rasp av en citron
 
Ljumma mjölken till ca 37 grader. Smula ner jästen i en degbunke. Häll på mjölken och rör om tills det mesta av jästen har lösts upp.
Tillsätt socker, salt, kardemumma och det mesta av vetemjölet men spara lite mjöl till utbakningen. Klicka i smöret. Arbeta kraftigt till en smidig deg. Täck med bakduk och låt degen jäsa till dubbel storlek, ca 30 minuter.

Vispa samman fyllningen.

Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta samman den. Dela den i två delar.
Kavla ut varje del till en platta, ca 25x50 cm. Bred på fyllningen och rulla ihop längs långsidan. Skär rullen i ca 2 cm breda bitar och lägg dem i bullformar. Eller kavla ut degen till en platta som är ca 35x40 cm. Bred fyllning på halva plattan och vik över den obredda delen. Dela plattan i 20–25 remsor, vrid varje remsa till en snodd och vik ihop den till en knut. Lägg i bullformar.

Låt bullarna jäsa övertäckta i 20–30 minuter. Värm under tiden ugnen till 250 grader.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda i mitten av ugnen i 8–10 minuter. Låt bullarna svalna övertäckta med bakduk.
 
 
Om man vill kan man sen blanda ihop lite citronsaft med florsocker(och lite gul karamellfärg) till en glasyr att dekorera bullarna med.
Receptet på degen finner ni också här medan fyllningen är tagen härifrån.
 
Lycka till med bakningen! :)


Kommentarer
FrökenTV, bloggen om tv och film

nice form

2014-03-02 @ 12:39:43
URL: http://efji.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0