Dieter

Ja, vad tycker ni om olika dieter mm.? Läste nyss om en 5:2 som går ut på att man äter som vanligt 5 dagar i veckan och fastar 2 dagar(äter under 500kcal). Det ska förlänga livslängden och påverka vikten osv.. Jag tror jag skulle kunna klara av att fullfölja den(skulle ha svårt att klara av t.ex. LCHF), men frågan är, ska man försöka eller ej?
 
Heh, kan vara att jag skulle vara sur och så de dagar jag fastar, eftersom jag har tendens att bli sån då jag är hungrig så jag vet inte riktigt..
 
Nån som vill dela med sig av erfarenheter/åsikter om olika dieter och levnadssätt? Kommentera gärna. :)


Kommentarer
Malin

Är du det minsta intresserad av vad du stoppar i dej så ska du läsa boken Lingon och Läppstift av Noora Shingler! Mycket intressant bok skriven av en finländsk journalist. Sen finns det en massa dokumentärer att se, typ Food Inc. och Hungry for Change som handlar om hur den industrimat som säljs i butikerna påverkar oss människor.
Jag har sedan i våras satt mej in i flera olika dieter och rannsakat det jag stoppat i munnen, då jag tröttnade på min ständigt krånglande mage. Jag har slutat äta hel- och halvfabrikat, margarin, de flesta mjölkprodukter förutom smör, vetemjöl, bröd, pasta, sötsaker och livsmedel med mycket tillsatt socker (eller andra sötningsmedel). Jag har börjat köpa mera ekologiska grönsaker och frukter och jag lagar det mesta av det jag äter hemma själv, från grunden. Jag hämtar inspiration från både LCHF, Paleo och raw food, men jag följer inte nån "diet". Jag äter helt enkelt riktig mat. Jag tror att 5+2 säkert funkar för vissa som vill gå ner i vikt, men då ska man nog också äta riktig mat och inte skräpmat och en massa sötsaker.

Svar: Det ska ja! Tack för tipset :) Låter sunt och bra detdär! Måste forska vidare..
Äter annars Torbjörn samma mat som dig eller lagar ni olika mat hemma hos er? :)
Linda

2013-08-14 @ 11:48:21
Linn

Håller faktiskt på me slutarbetet ti hälsovårdar om just sånthär! Eller egentligen om va hälsovårdare har för åsikter om dieter o hur man ska förhåll se till dem i sitt arbete.. Rikrigt intressant ere! E finns ju färdigt utarbeta kostråd för oss finländare (typ tallriksmodellen osv) som har massa forskning o undersökningar bakom se, medan e finns nästan Noll vetenskapliga funderingar bakom dieter. Att ga på en viss diet kan säkert va bra för vissa o ifall man trivs o e fungerar me he så er e ju ens eget beslut. En diet kan bra användas som en startkick för att kom igång me t.ex vikrnedgång, men eftersom int man ännu ha lista ut hur ex. LCHF påverkar kroppen på en längre tid sku int JAG rekommender han dieten åt nan.. Finns ju oändliga möjligheter o lika mang åsikter om dethär ämnet, hoppas du int var allt för råddo utan hittar nan sort som passar te! :)

Svar: Justsåja! Låter nog intressant! :) Tack för dina råd! :)
Linda

2013-08-14 @ 13:31:18
Malin

Vi äter nog samma mat :) då han lagar mat så brukar det inte bli så fantasifullt alla gånger och ibland är han aningen misstänksam mot mina experiment. Skulle aldrig funka om vi inte skulle äta samma mat ..

Svar: Okey. :) Jo jag kan tänka mig att det skulle vara svårt! :P
Linda

2013-08-14 @ 20:33:21


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0