Gårdagens bakning!

Igår blev det att sväng ihop lite muffins/cupcakes efter jobbet och sen så tog jag med mig nåra av dem till Jocki's för att fira hans födelsedag sådär en dag för sent.. :) Di blev noo riktigt bra, men rätt så sööta. (alltså smaken menade jag!) Muffinsreceptet jag använde var ett som jag testat förr(mitt favvo muffinsrecept!) och så hittade jag en topping med nutella som jag kände att jag ville testa på. Använde dock slutligen int nutella i toppingen utan en billigare motsvarighet istället. (whoa, hälften så billigt kilopris!!) 
 
Som oftast så får ni också lite recept att prova på.. :) OCH annars, har mååånga cupcakes kvar, nån som vill komma hit och provsmaka? ;) hör av er! :)
 
CHOKLADMUFFINS
 
Ingredienser för cirka 15 muffins:
100 g smör eller margarin
2 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
5 msk kakao
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
 
Sätt ugnen på 225 grader
Smält matfettet i en kastrull och låt den svalna lite.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Blanda mjöl, vaniljsocker, salt, kakao och bakpulver.
Häll ner mjölblandningen i ägg och sockret.
Vänd till sist ner matfettet.
Ställ cirka 15 muffinsformarna på en plåt. Fyll dem till 3/4 med smet.
Grädda muffinsen i cirka 10 minuter långt ner i ugnen
Låt muffinsen svalna i formarna.
(Jag fick 16 st och gräddade dem på en muffinsplåt.)

NUTELLAFROSTING
 
(En halv sats frosting räcker till en sats muffins)
225 gram smör
200 gram cream cheese
6 dl florsocker
3 tsk vatten
4 msk Nutella (inte måttet, utan skeden)

Vispa det rumsvarma smöret fluffigt tillsammans med cream cheese.
Blanda i florsockret och vattnet.
Vispa tills allt är blandat och blanda sedan ner Nutellan.
Spritsa på de avsvalnade cupcakesen.
Dekorera med nåt fint. :)
 
Hur tycker ni de blev? :)
 
 
EDIT: Här är linkarna till recepten jag har användt idag! 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0