Lätta och supergoda tonfisksmörgåsar och annat trevligt

Igår tog Anders ut en av sina lediga dagar och stannade hemma från jobbet med mig. :) Vi var ganska duktiga från morgonen och storstädade i köket(!). Så nu är skåpet med torrvaror städat + alla skåp torkade på utsidan + fönstren tvättade och jaa.. lite andra ytor blev också torkade.. :)

Idag har jag jobbat 6-14, handlat lite och nu sitter jag och vilar benen. Skönt att bara sitta lite nu. Ikväll blir det spagetti carbonara hos oss, ser fram emot det! :)

Och ja, igår kväll lagade jag supersmarriga tonfiskssmörgåsar till kvällsmat!! Mååste bara lägga upp receptet! Är ju så enkelt också! :) Enligt receptet skulle man laga sandwichar, men jag tyckte den blev myycket godare på en dagsfärsk rustic baguette. Och jag lägger parentes om de ingredienser som stod i receptet men jag lämnade bort! ;)
 
Tonfiskröra till bröd
 
Räcker till 6st sandwichar eller 4 stora baguette-halvor,
åt 2-3pers.
 
(1 hårdkokt ägg)
(½ eller) 1 burk tonfisk i olja
ca 3/4 dl majonnäs
1 tomat
(1 tsk kapris)
salt och svartpeppar
 
Koka ägget. Låt det svalna.
Blanda ihop tonfisk och majonnäs.
Ta bort kärnorna ur tomaten och dela resten av tomaten i små fyrkanter.
Skala och hacka ägget fint.
Blanda ner tomat, ägg och kapris i tonfiskröran.
Smaka av med salt och peppar. 
 
Receptet är taget ur "Första kokboken" av och med Johanna Westman, en bok som jag har haft sen jag var liten. Och som ni ser är vi inte riktigt fan av kapris och inte heller kokta ägg duger inte åt Anders så ;) Men som sagt, jättegott utan de ingredienserna också! :)

Såg att de snart får Pirkkas tonfisk i olja-burkar på special, då blir det att inhandla ett lager så vi har då vi blir snåla. ;)
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0